Hoe mooi is het als je huis ‘in het groen’ staat? En dan bedoelen we niet in het buitengebied of een fleurige tuin, maar een geveltuin. Een strook van ongeveer anderhalve stoeptegel, direct tegen uw huisgevel aan. Een groene straat zorgt dat het water beter kan weglopen en vermindert hitteoverlast. Ook helpt u vlinders, bijen en vogels aan een fijne plek in uw buurt.
Een geveltuin hoeft niet duur te zijn, een enkele zonnebloem heeft al een positieve invloed. U kunt ook overleggen met de buren. Misschien komt u samen op nog leukere ideeën en ontstaat er een geveltuinenstraat!

Hoe leg ik een geveltuin aan?

Om de straat toegankelijk te houden en een mooi resultaat te krijgen, zijn er een aantal spelregels. Deze gaan onder meer over afmetingen en het beheer. In verband met de bodemkwaliteit in Schoonhoven gelden er daarnaast nog  aanvullende spelregels voor de oude binnenstad van Schoonhoven.

Uw geveltuin aanmelden

U legt de geveltuin aan op grond in eigendom van de gemeente Krimpenerwaard. Om te zorgen dat uw geveltuin niet wordt meegenomen in het groenbeheer van de gemeente, geeft u de locatie door via de website van de gemeente Krimpenerwaard: duurzaamkrimpenerwaard.nl/geveltuin.

De gemeente roept inwoners met reeds bestaande geveltuinen daarom ook op om deze te melden!

Meer informatie en spelregels

Kijk voor alle informatie en spelregels op: duurzaamkrimpenerwaard.nl/geveltuin.
Hierop staat ook een link naar de website van Stichting Steenbreek, voor meer inspiratie en tips voor geschikte planten. Stichting Steenbreek is een landelijke kennis- en netwerkorganisatie die ondersteuning biedt bij duurzame vergroening van onze leefomgeving, en die werkt met kernthema’s als: biodiversiteit, klimaatadaptatie, sociale cohesie en gezondheid. Zij werkt samen met aangesloten gemeenten, provincies, waterschappen, projectontwikkelaars, woningbouwcorporaties, kennis- en onderwijsinstellingen en andere maatschappelijke organisaties.

(bron: www.krimpenerwaard.nl)