Zo’n 300.000 hurende huishoudens komen in aanmerking voor huurverlaging of huurbevriezing. Het gaat om huurders van een sociale corporatiewoning met een laag inkomen en hoge huurprijs.

In het Sociaal Huurakoord 2018 zijn er mogelijkheden afgesproken voor huurverlaging en bevriezing. Vandaag publiceert de Woonbond een online check waarmee huurders kunnen zien of ze in aanmerking komen voor huurverlaging of bevriezing.

Huurders met een inkomen onder de huurtoeslaggrens en een huurprijs boven de voor hen geldende aftoppingsgrens, afhankelijk van huishoudgrootte met een huurprijs van € 607,= (voor één of tweepersoonshuishoudens) of € 651,= (drie of meerpersoonshuishoudens) kunnen huurbevriezing aanvragen. Huurbevriezing betekent dat uw huur dit jaar hetzelfde blijft. U krijgt dus géén huurverhoging per 1 juli a.s.
Ook huurders met een huurprijs boven de sociale huurgrens en een inkomen tot € 38.035,= kunnen huurbevriezing krijgen. Het is onduidelijk hoe groot deze laatste groep is.

Wanneer huurders van een corporatiewoning een huurprijs betalen boven de sociale huurgrens van € 720,42, kunnen huurders met een laag inkomen huurverlaging aanvragen.
Met ‘laag inkomen’ wordt bedoeld: een inkomen dat laag genoeg is voor Huurtoeslag. Of u die Huurtoeslag daadwerkelijk krijgt, maakt niet uit. Wel maakt uit wat voor soort huurcontract u heeft.  Alleen met een gereguleerd huurcontract heeft huurverlaging vragen zin. Dus niet als u een corporatiewoning huurt met een geliberaliseerd contract (vrije sector). Onze verhuurder QuaWonen is een zogenaamde woningcorporatie en staat op de lijst van het Ministerie. Ook is QuaWonen lid van Aedes, de partij waarmee de Woonbond het Sociaal Huurakkoord heeft gesloten. Dit maakt alles huurders onder QuaWonen tot “corporatiehuurders”.

Voor alle ins en outs van Huurverlaging en Huurbevriezing zie het uitgebreide artikel van de Woonbond: ‘Vragen over huurverlaging en huurbevriezing‘ via deze link.

(Bron: woonbond.nl en AD.nl)